tisdag 3 augusti 2010

Lurad av reklamen




Lightprodukter riktar sig främst till kvinnor. I reklam för exempelvis Lätta och Coca Cola Light syns kvinnor. Snygga kvinnor förstås. Smala också. Kvinnor ska inte äta mycket fett eller socker. Det blir fel. Gå på en resturang eller lunchservering och du kommer att se att de flesta kvinnor äter sallad eller någonting annat "nyttigt". Fettet och sockret äter hon hemma i det dolda. Man kan ju inte visa öppet att man äter en massa som kan förstöra den smala siluetten, eftersom det är det enda en kvinna strävar efter. Har du bestämt dig...för att inte bli fet? (med hes och sexuellt lockande röst)

Det är ett stort problem för vissa företag att de med en lightprodukt främst lockar kvinnor. Detta märkte jätten Coca Cola för ett par år sedan. Coca Cola Light såldes nästan bara till kvinnor. I och med detta nyttjade ju egentligen Coca Cola bara halva fältet av konsumerande idioter som föll pladask för deras reklamkampanjer. Hur kan vi nå ut även till män?

Lösningen blev Coca Cola Zero. En häftigare burk med svart etikett lanserades. Ett tufft namn. Light byttes ut mot Zero. Så mycket coolare och manligare. Sedan spelade man in en reklamfilm ur mannens perspektiv. Den unge yngligen har precis fått sig ett ligg hemma hos en ganska okänd kvinna när hennes pappa knackar på dörren! Kan ni fatta; hennes farsa! O-M-G! Det värsta som kan hända en man. Tur att han hade Coca Cola Zero som kunde rädda honom ur situationen.

Det man sedan gjorde var att stoppa in reklamen under Champions League, NHL-matcher och andra program som dominerades av en manlig tittarskara. Vad hände? Jo. Coca Cola Light aka. Zero höjde försäljningssiffrorna med nästan 100 %.

Så lättlurade är vi. Rätt etikett, rätt namn, rätt reklam i rätt kontext och...VIPS springer vi till affären och inhandlar produkten.

Behöver jag säga att det är riktigt pinsamt hur oreflekterat vi agerar? Samma sak gäller förstås kvinnor och hur de viker sig för vackra ideal som blivit formade av någon skitprodukt i en fin förpackning. Upp och hoppa!

Och jag bara måste kommentera Åhléns annonser för lediga jobb där företaget beskriver sig som "Vi har allt en kvinna behöver i vardagen; skönhet, mode och hemmaprodukter." Jag drömde inatt att jag piskade Åhlénschefen med Indiana Jones piska. Det var en god dröm.

Inga kommentarer: