fredag 7 augusti 2015

Omvärlden och tvillinggraviditeten

"Typisk dig att bli gravid med tvillingar. Du kan ju aldrig göra något som alla andra gör", sa den ömma modern med glädjetårar i ögonen när hon fick veta att hon skulle bli mormor. Sådana kommentarer är gulliga och roliga att få. "Herregud, vad tjock du kommer bli", är exempel på kommentarer som får en gravid kvinna att vilja drämma en stol i ansiktet på personen som kläckte den.

Omvärldens reaktioner har varit starka när tvillingbeskedet släpptes lös. Alla delar gärna med sig av sina tankar och funderingar. På gott och ont. Detta inlägg handlar om verkliga händelser när personer i min omgivning så generöst hävt ur sig mer eller mindre genomtänkta kommentarer.

Naturliga funderingar som jag gärna svarar på:

Hur kunde det bli så? Är någon i släkten tvilling?
Nej, forskarna kan inte hitta någon säker länk mellan enäggstvillinggraviditeter och arv. Det verkar som att det är slumpen som avgör om det ska bli två foster av ett ägg. Ålder kan påverka. Om kvinnan är ett par år över 30 kan detta göra att ägglossningen går bananas.
Är det enäggs eller tvåäggs?
Det är enäggstvillingar. Det kan en oftast se på ultraljudet. Tvåäggstvillingar har nästan alltid en varsin yttre säck och en varsin inre säck. De har också varsin moderkaka. Enäggstvillingar har oftast en gemensam yttre säck och varsin inre säck. De delar också moderkaka. I vissa fall kan en se fler hinnor mellan fostren och då är det omöjligt att se om det är en- eller tvåäggs.

Lite mer enerverande funderingar och kommentarer utan ont uppsåt:

Åh, är det tjejer? Två små prinsessor!
Ja, de har det biologiska könet flickor, men de är inga prinsessor. Du vet, i Sverige är det så att en bara kan bli prinsessa om föräldrarna är kungliga. Det är inte jag och Magnus. Prinsessor för mig är passiva avelsston utan frihet och valmöjlighet. Det vill jag inte att mina ungar ska ha på sina axlar om de inte väljer det själva senare i livet.
Vad gulligt med tvillingar, då kan du klä dem i lika kläder!
Vi kommer inte att klä dem i lika kläder om de inte väljer det själva. Forskning visar att tvillingar, mer än andra syskon, behöver utveckla en egen identitet. För att stödja det kan föräldrarna ge dem namn som inte nödvändigtvis rimmar eller hör samman på något annat sätt (ex. Frej och Freja), klä dem olika, göra olika aktiviteter med varsitt barn, kalla dem vid namn istället för att kalla dem "tvillingarna" osv.

Ondskefulla kommentarer och funderingar utan eftertanke:

Åh herregud vad stor du kommer att bli!
Det är klart att jag kommer att bli stor - jag ska ju bära på mina två barn! Detta sägs ofta som någonting negativt och följden av denna kommentar förväntas vara ångest och ovilja från min sida. Men så är inte fallet. Jag ska njuta så mycket det går i min stora mammakropp och jag bryr min inte ett skit om det faktum att jag kommer att bli enorm. Det är bara naturligt.
Haha, nu kommer du förlora din platta mage. Och tänk vilka hängbröst du kommer få!
Vad vill ni att jag ska svara på detta? Nej, jag tror att min kropp blir oförändrad efter en tvillinggraviditet. Eller: Jag veeet! Fy vad hemskt att jag inte längre kommer se ut som jag gjorde innan! Bäst jag gör abort så jag får behålla min platta mage! Nej. Nej. Nej. Så ytlig är inte jag och jag vägrar falla offer för den orimliga skönhetsnormen som kvinnor lever under. Välkommen - bristningar, celluliter och hängnassar!
Oj vad stor du är redan! Så stor var inte jag i v 20. Hur mycket har du gått upp egentligen?
Ja, visst är jag stor. Men du vet, jag har två ungar i magen och du hade en. Oavsett detta, är det olika från kvinna till kvinna hur stor mage en får. Och att ens fråga hur mycket en har gått upp i vikt. Det skulle ni aldrig fråga en ogravid person. Bara för att jag är gravid betyder inte det att min kropp är tillgänglig för granskning och uttlåtanden från random människor. Min kropp är min. My own. My precious.
Hej, tjockis!
Tänk själva om ni skulle bli hälsade på detta sätt. Det är bara jävligt otrevligt att hälsa på någon utifrån hur dennes kropp uppfattas. I'm still a person.

Så. Det var de vanligaste kommentarerna. Jag svarar gärna på genuina och varma frågor i all välmening, men tjock- och fet-kommentarerna är bara unkna och onödiga. Jag vill bli behandlad med respekt och det är inte att respektera någon när en förutsätter att en får fälla halvruttna kommentarer om den tjocka magen. Det är min alldeles egna mage där mina barn har hyrt in sig under en period. Det är min privata sfär. Keep your distance.

Inga kommentarer: