torsdag 20 maj 2010

Vad vill jag ha på min blandskiva?


Dags för ett ganska neutralt inlägg. Känner mig inte så upprörd över någonting idag. Förutom TV4-satsningen Ladies på Östermalm. Ni vet vad jag tycker. Jag hoppas kamerorna som ska filma skiten självantänder på grund av en allergisk reaktion. Så var det sagt.

"Köp albumet på Statoil nu". Va? Nej nej. Jag laddar ner. Albumens lukrativa tid är förbi. På din skiva blir du inte rik. Ingen köper skivor. Därför ger artister ut "Best of" även om de inte spelat in fler studioalbum än ett. Vedervärdiga Linkin Park släppte nog samma skiva 101 gånger med olika arrangemang och producenter. Många skivbolag satsar därför på samlingsskivor. Absolute Dansband. Absolute Bröllop. Absolute Schlager. Absolute Skit helt enkelt.

Dock funderar man. Vad skulle jag vilja ha på Absolute Jennie? Skulle jag välja ut 14 av världens bästa låtar genom tiderna och samla dem på en platta skulle det i dagsläget bli följande:

* Enter Sandman - Metallica. En klok man sa en gång "De har riffet på sin sida". Det stämmer. Aldrig har man så stor kuk som när man lyssnar på den här låten.

* Bonzo goes to Bitburg - Ramones. Gillar faktiskt lite senare Ramones trots att både syntar och reverb är överanvänt.

* Surrender - Cheap Trick. Sing-a-long är inte alltid så dumt. Vad kan man säga. Rick Nielsen nailed it.

* Baba O´Riley - The Who. Det spelar ingen roll om låten är en klyscha. Roger Daltrey är en av de största rocksångarna genom tiderna.

* I want it all - Queen. Egentligen är hela den här låten ganska geeky. Kukförlängargitarrsolot i början sköms man nästan för. Men jag är ju svag för stämsång och stora sångare. Bara Mercurys Yeah-yeah i inledningen gör att den förtjänar en plats här.

* I have always been here before - Roky Erickson. Det hade varit lika bra med vilken Rokylåt som helst. Men jag gillar den här för att den är soft och avklädd.

* Shout it out load - Kiss. Kiss kanske mest publikfriande låt. Men jävligt starkt riff och melodi. Skulle möjligtvis kunna byta ut den mot "I still love you" med samma band eftersom Stanley sjunger som en jävla Gud i den låten. Också.

* Going to California - Led Zeppelin. Man vill ju dö när man hör personkemin mellan rockguden Jimmy Page och vansinnigt grymma sångaren Robert Plant. Oslagbar duo. Största ballarna man kan ha i en långsamt gående låt som denna.

* Aloha Steve and Danno - Radio Birdman. Man hör ju redan i introt att detta är en sjuhelvetes bra låt. Energin slår till mig på käften rejält. Yes!

* Stranded - The Saints. Ösig låt. Är med mest för att Chris Bailey ser så fullständigt ignorant ut när han sjunger och ändå har han mer attityd än alla rocksångare födda efter 1980 tillsammans. Typ.

* Anarchy for the UK - Sex Pistols. Det skulle bara bli tomt om inte vesslan Rottens nasala pubertetsröst fick ljuda på skivan. Dessutom är den skitiga produktionen på versionen från Never mind..."en spark i anus på varenda jävla kotte".

* I fought the law - The Clash. Strummer och grabbarnas version av den här låten platsar i The Cover Hall of Fame. Helst en liveversion med Topper Headon bakom trummorna. Här har vi faktiskt en av få punkråttor som kan plåga skinn.

* Highway to Hell - AC/DC. Ännu en kliché. Måste vara med Bon Scott. Han är ju så mycket bättre än Brian Johnson.

* The Devil stole the beat from the lord - The Hellacopters. Vad vore Absolute Jennie utan `copters - Sveriges bästa rockband genom tiderna? Bästa refrängen. Bästa gitarrljudet. Bästa texten.

Nu är det fjorton men jag reserverar mig för att byta ut några låtar till någon av bubblarna:

* Don´t Cry - Guns n Roses. Sexigare inhale-exhale får man leta efter. Vem vill inte ha sex till den här låten? (Trots att Slash´s gitarrljud låter som en arg geting.)

* Tyst för fan - Ebba Grön. Sjuhelvetes bra samhällskritik.

* Born to run - Bruce Springsteen. Trots att Bruce sluddrar som om han sjöng med stängd mun, är detta frihetslåten nummer ett.

Låtar som jag hellre skulle dö än att placera på Absolute Jennie:

*P.I.M.P - 50 Cent. När jag hör och ser denna sexistiska musikvideo där kvinnor går i koppel vill jag åka hem till fiddy och skjuta han med en bazooka i ansiktet.

* Telephone - Beyoncé och Lady Gaga. Se beskrivningen ovan.

* Lemon Tree - vete fan vem som sjunger men låten får mig att vilja peta in ett finger genom ögat och vispa runt.

* Alla låtar med typ Akon, Chris Brown, Rhianna sådana töntar. DVS. Alla låtar med endast artificiella ljud och med en sådan bas att man får diarré bara genom att en bil åker förbi med sådan musik i högtalarna.

Tack och hej!

Inga kommentarer: