tisdag 4 maj 2010

Skendebatt med Blondinbella

Tittar förfasad på veckans Debatt på SVT. Som vanligt sitter diverse tyckare och skriker i munnen på varandra. Belinda Olsson är lika förfärlig hon. Ingen får prata till punkt och hon lägger ord i munnen på debattörerna. Egentligen är det inte hennes fel. Debattforumet i TV är så jävla tramsigt och värdelöst att man vill köra in en penna genom ögat för att slippa smärtan. Varför tittar jag då, undrar ni.

Jo. Därför att frågan som debatterades ikväll var jämlikhet och löneskillnader. Någonting som i högsta grad är aktuellt idag. De rika har blivit rikare och de fattigare har blivit fattigare. Klyftorna har ökat. Men det där vet ni redan. Därför tänker jag inte ens tjata på om det.

Det jag tänker tjata om är debattörerna som bjuds in till en direktsänd TV-debatt. Det är alltid extremer. Den våta drömmen vore att låta Hitler möta en rabbin, Lars Vilks möta en imam eller en ledare för Ku Klux Klan möta Martin Luther King. Det blir ju bättre TV då. Men det blir också allsköns dårar som släpps in i studion. De extremröda och de förfrusna blåa skall fajtas med näbbar och klor istället för att sakligt argumentera.

Själv hade jag med glädje lyssnat mer på Åsa Linderborg. Förstås. Hon tillhör ju "rätt" läger. Hon är en amazon. Dessutom är hon en fantastisk författare och en påläst politisk debattör. OCH. Hon fullkomligt KROSSADE ytlighetsministern Blondinbella trots att det var i fjompiga "Veckans skrik-TV".

Blondinbella. Detta fantasifoster som skapats ur en parning mellan kapitalismen och konsumtionssamhället. Där sitter det lilla livet och yppar ord som redan sagts av alla. Jag tror bestämt att hon citerade Fredrik Reinfeldt rakt av från boken "Det sovande folket". Ingen reflektion. Ingen lyssnarförmåga. Absolut ingen hjärnverksamhet överhuvudtaget. Det fanns gott om borgerliga debattörer vars åsikter jag gärna tog del av. Därför att det fanns någonting att bemöta. Från Blondinbella möttes man av inget annat än...en tom blick och en hjärna fylld av pengapegär och oförstånd att inse att det finns fler än hon i detta samhälle.

Egentligen tycker jag jättesynd om henne. Kvinnan bakom epitetet "Blondinbella". Hon har ju en del att leva upp till förstås. Hennes kulturella kontext kräver en blå valsedel av henne. Annars förstår hon inte de sociala koderna och blir lika utröstad från hennes miljö som Reinfeldt förhoppningsvis kommer vara ur Rosenbad den 19 e september.

Hur som helst. Hon borde verkligen inte delta i politiska debatter. Det gör henne inte en tjänst. Hon borde hålla sig till det hon kan istället. Hon målades verkligen ut till en urblåst idiot. Jävligt elakt av SVT att erbjuda henne en plats i programmet faktiskt. Snacka om mobbnings-TV.

Blondinbella. Fortsätt du med konsumtion och med ditt lattedrickande. Då kan jag fortsätta skratta åt dig istället för att tycka synd om dig. Det var sannerligen en smärtsam vändning.

Åsa Linderborg. Du är en rauk i stormens hav.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Håller med dig om debattörerna som bjuds in, inte särskilt konstruktivt.

Sen håller jag inte med dig om någonting annat. Varför se ner på folk? Och raukar är hårda och obehagliga.

Tiderman sa...

Alla ser vi ner på människor mer eller mindre. Rasister, förtryckare och oliktänkare. Jag är åtminstone öppen med det istället för att gnälla och skälla i det dolda. Ja. Jag ser ner på det väsen som titulerar sig Blondinbella. Personen bakom känner jag inte så henne kan jag inte uttala mig om. Men fenomenet Blondinbella personifierar mycket jag avskyr - egoism, kapitalism och ytlighet.

Tiderman sa...

Raukreferensen är från Mikael Wiehe. Det är en symbolisk grej :-)