torsdag 31 mars 2011

Machofabriken



Machonormen är bland det värsta jag vet. Machoattityden är så oattraktiv att jag svettas av avsky bara vid blotta tanken på att ens vidröra en man som blivit slav under den. Machoattityden skapar stora problem i samhället. I normen kring machomaskuliniteten ingår det visuella och tydliga tecken som exempelvis stora muskler, läten som påminner om gorillans parningljud, en farlig blick, nedsättande snack om kvinnor samt ett starkt gillande av våld i olika former.

Problemet med machonormen ligger dock djupare än så. Beteendemässigt ska machomannen vara en fartdåre i trafiken, våldsam, aggressiv, spritfantast, ignorant mot samhället i stort och ogilla/vara rädd för homosexuella. (Kanske är detta eftersom han ofta hyser en homoerotisk beundran för sin muskulösa kropp och fantastiska penis) Machonormen och den normativa femininiteten ligger också till grund för skillnader mellan pojkars och flickors resultat i skolan. Det passar flickor bättre att sitta tyst och lyssna, medan pojkarna ständigt ska vråla och härja. Så gör man kön rätt helt enkelt.

Självklart jobbar machomannen också med ett yrke där han får visa prov på sin fysiska styrka. Diskursen kring machomannen genomsyras av en ovilja att förstå svaga och en syn där man nedvärderar andra män som exempelvis arbetar med yrken som i den trånga könsnormen benämns som typiskt kvinnliga. Män som sysslar med konståkning, frisöryrket, balett eller mode är absolut bögar. Något annat vore ju konstigt. En riktig man är inte bög och han vill väl inte pyssla med sådana mesiga kvinnosaker? Och han vill DEFINITIVT inte åka i en liten röd bil. För det är det bara kvinnor som gör.

En bra bild av machonormen - Ett troll.



















Normen kring machomannen gör att många män som iscensätter den, kostar samhället massor av pengar. De män som utsätter kvinnor för våld kostar miljonbelopp per år. Fotbollshuliganism kostar. Organiserad brottslighet kostar. Förstörelse kostar. Jag säger INTE att det bara är mäns kriminalitet som kostar, men generellt sett är män till antalet överrepresenterade i brottsstatistiken. Och NEJ, jag menar inte att ALLA män slår sina fruar, kastar sten på poliser eller beter sig som grottmänniskor. Jag menar att detta beteende är en konsekvens av MACHONORMEN.
(Om någon tar åt sig personligt av detta så måste jag påstå att det är överkänslighet och ett stort missförstånd gällande vad jag försöker få fram här. Men en gång till då: Jag säger inte att ALLA män är våldsbenägna. Jag säger inte heller att alla MACHOMÄN är det. Och jag säger inte att det BARA är män som blir våldsbenägna. Jag kritiserar normen här. Inte personer. Upp en nivå!)

Många män indoktrineras tidigt i denna norm där det är okej med våld och gorillaliknande aktiviteter. Pojkar får brottas och leka krig bäst fan de vill medan flickor får leka tyst med dockhuset. Så länge machomannen som norm fortsätter att vara den hegemoniska av alla maskuliniteter, kommer vi få det jobbigt i arbetet för jämlikhet mellan könen. För i machonormen ingår det att marginalisera kvinnor. Machomannens kvinna är alltid underlägsen. Hon sitter i en låst bur, dit bara hennes herre har nyckeln.

Därför gillar jag projektet Machofabriken där män för jämlikhet arbetar för att bryta sönder machonormen. De som jobbar med detta har fattat grejen. Könsnormer marginaliserar inte bara kvinnor. Även män lever i trånga mallar kring rätt beteende utifrån kön. Men 7 av 10 män vill inte förändra normerna. De vill inte lämna ifrån sig makten som de får tack vare att de har ett stycke roligt utformat kött mellan benen. Kanske ser de inte sitt eget fängelse. De ser det bara som att de får gå ner i status när de jämställs med kvinnor. Undersökningen som ligger bakom projektet visar ändå att många män känner sig trängda av machonormen tack och lov.

Machofabriken utgör en mycket viktig del i arbetet mot våld, förtryck och kriminalitet. De är också viktiga för den feministiska kampen. Kvinnorörelsen må ha ett svårare arbete eftersom det inte bara är segregation det handlar om utan också en föråldrad makthierarki, men när det arbetas med detta från fler håll kan vi nå längre. Tack och lov finns det män som aktivt arbetar för jämlikhet.

Samhället är verkligen en machofabrik. Dags att stänga den kanske?

PS. Nej. Jag hatar inte alla män. Jag hatar inte alla machomän heller. Jag hatar machonormen som fenomen och dess konsekvenser. Detta handlar inte om individnivå, utan systemnivå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Mäns våld mot kvinnor" är ett felaktigt begrepp.

Jag kräver att det byts ut mot

"Våld i nära relationer"

som är neutralt utifrån kön och
inte generaliserande om män som grupp.

Även män misshandlas av kvinnor.

http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm

Tiderman sa...

Självklart finns det massor av fall där män misshandlas av kvinnor också. Men detta inlägg handlade inte om det. Det handlade om hur det ser ut generellt, därför använde jag en generell benämning. Jag skriver mest om fenomen, inte om särskilda fall eller om att alla i en särskild grupp (i detta fall då män) skulle vara på ett särskilt sätt. Kanske skulle jag ha skrivit "vissa mäns våld mot vissa kvinnor" för att vara mer tydlig. Detta handlade om machonormen som fenomen och som social roll för män att iscensätta, därför gjorde jag just den generaliseringen. Självklart menar jag inte att alla män utövar våld mot alla kvinnor. Jag trodde det var självklart!

Faktum kvarstår dock att våld som utförs av VISSA män gentemot VISSA kvinnor (eller våld i VISSA nära relationer där mannen misshandlar hustrun) är ett enormt problem och
jag ville trycka på att machonormen ligger bakom mycket av våldsyttringarna i samhället, både på individnivå och i det stora hela. (detta i samband med Kvinnans roll som underhuggare förstås. PÅ IDÈPLANET)

Det är också ett stort problem att VISSA kvinnors våld mot VISSA män inte tas på allvar för det är pinsamt för en man att få stryk av en kvinna enligt normen. Det är förjävligt det också. Det kan jag ta upp en annan gång. Men denna gång handlade det inte om det. Denna gång handlade det om hur machonormen generellt lägger grunden till ett våldsamt sinne.