fredag 18 mars 2011

Förminska dig själv, kvinna!


Den psykiska ohälsan ökar bland unga tjejer. Antidepressiva mediciner skrivs ut på löpande band till kvinnor som känner att de inte duger. Antalet kvinnor som svälter sig själva ökar. Antalet skönhetsoperationer ökar. Naturliga kroppar förvandlas till vävnad av plast. Läppar sväller. Näsor förminskas. Bröst växer. Fettdepoerna sugs ut. Ja. Feminismen har sannerligen förlorat kampen om kroppen. Kvinnokroppen är fortfarande samhällets tuggben och mannens nöjesfält.

En ny kanadensisk studie visar att flickor upplever en dramatisk självförtroendesänkning i tonåren. Det är då hon ska lära sig att bli kvinna. Som flicka var hon ganska fri. Hon lekte som sin egen. Hon var stark och vass. Hon var ett fritt subjekt. När du blir kvinna, måste du överge friheten och styrkan. Du måste underkasta dig normen. Du måste söka manlig bekräftelse.

Du måste trycka ner naturliga styrkor och inta en passiv existens. Du måste bli mjuk och genomskinlig. Du måste göra dig sexuellt tillgänglig och söt. Du ska vara spontan men inte tillräckligt självgående för att själv styra ditt liv. Det räcker inte med att vara söt. Du ska också vara sötare än alla andra. Vi tävlar alla om att bli utsedd till den mest överlägsna av kvinnor. Vacker, sensuell och....tyst.

Att bli kvinna handlar i stor grad att överge delar av sig själv. Du måste förminskas och tystas. Tonårsflickan inser att för att passa in, måste hon försvagas. Hon måste ge upp. Hon måste omdefiniera sin identitet och objektifiera sig själv. Hon måste satsa på yta. Kroppen är det viktiga. Inte hjärnan. Hellre dum och snygg än intellektuell och mullig. Bara någon vill ha mig så blir allt bra. Bara någon väljer mig. Bara en man definierar min existens. Utan det, är jag blott en skugga som vandrar på jorden som ett osynligt spöke. Bara jag får föda min man ett barn. Bara jag får min man att passionerat sukta efter min kropp. Bara jag får en man, punkt.

Att vara kvinna är att låtsas vara mindre än vad man egentligen är.

Är vi inte annat än offerlamm, vars blod ska flyta på könshierarkins altare?

Det är fan inte konstigt att den hegemoniska femininiteten kväver den naiva flickans starka självförtroende.

Inga kommentarer: