söndag 18 juli 2010

Reklambolagen borde skämmas
























"Sedan jag började använda Vanish har allt blivit så mycket lättare här hemma", säger den ömma modern medan hon omfamnar sina två barn. Barnen skrattar. Mamma ler. Allt är rent och snyggt. Livet leker i det glänsande hemmet.

"Med nya VIA blir tvättandet mycket enklare och roligare", säger en rosenkindad kvinna med rosa handskar och matchande tröja. Hennes tvätt är ren och snygg. Det är hon också. Ren, snygg och smal. Sen är hon mamma också vilket betyder att även barnen får rena kläder med hjälp av VIA. Alla är så glada tack vare nya VIA.

"Tack vare den nya fonden från Knorr kan varje gryta bli en smaksensation", menar mamman. Barnet håller med och slickar sig belåtet om munnen. Tänk vilken god mat mamma kan laga!

"YES Maskindisk kan med enkelhet råda bot på de svåraste resterna", säger en svalt vacker kvinna medan hon glatt rufsar om i sonens kalufs. Efter hon har lagat en smaskig middag till familjen kan hon så lätt få bort all smuts. Tänk vad bra det är med YES!

Städning, tvättning och matlagning tillskrivs fortfarande kvinnor i dagens reklamkampanjer. Inte bara kvinnor förvisso, utan mammor. Mamma-barn-konceptet används för att locka andra kvinnor att köpa de produkter som gör livet till en fest för den leende och lyckliga mamman och hennes barn som leker och busar i TV-rutan. Pappa kanske skymtar förbi för en stunds kvalitétstid med barnet. Kanske ler han och kysser sin kvinna. Sen försvinner han oftast och lämnar henne med disk, tvätt och städning. Men hon är så lycklig ändå. Hon har ju YES, Vanish och VIA. Hurra!

Nästa reklamfält som domineras av kvinnor är när det görs reklam för skönhetsprodukter. Främst föryngrande sådana. Dagens västerländska kvinna är ju totalkvaddad om hon inte ser ut som 16 vid 50. Dags för antirynkprodukter och hårfärg som "täcker gråa hår perfekt" redan vid 25. Inte fan är det konstigt att vi har en drottning som har opererat sig så stel så att det ser ut om om hon åker motorcykel utan visir i 300 km/h. Vilken förebild!

Då män syns i skönhetsreklamer gäller det jävligt vassa rakhyvlar eller en bra deo. Kanske även en after shave. Använder han det så får han dessutom en vacker och kåt kvinna på halsen. Det är ju toppen med så bra objekt - rakhyvel, after shave och kvinna. Tack Gilette!

Jag tror inte alls att det ser ut så här i verkligheten. Åtminstone inte överallt. Jag tror, nej JAG VET, att det finns massor av män som städar, tvättar och diskar. Här hemma gör jag ingenting av det faktiskt. Kanske tvättar fönster, vattnar blommor och snyter katter. Men annars är det sambon som mestadels regerar över skötseln av hemmet. Jag gör istället "the big stuff" som avloppsrensning och bakomspisenrensning. Lagar mat gör jag däremot varje dag, två gånger om dagen. Det älskar jag nämligen att göra. Dessutom är jag skitbra på det. När det gäller skönhetsprodukter känner jag ganska få kvinnor som bryr sig i sådant så pass mycket att deras liv är förslavat under ungdomshets och skönhet.

Så. Hur i hela friden kan detta sälja? Är det inte dags för reklambolagen att ta sitt motherfucking ansvar och könsneutralisera hemskötarreklamen? Nog kan det gå hem i USA som enligt flertalet rapporter fortfarande har en stark genusordning a la 50-tal, men i Sverige år 2010 är det inte ens sanningsförankrat. Mamma-barn-trixet skrämmer mig mer än lockar. En hysteriskt leende kvinna med ett skitrent barn i ett skitrent hem är bara en stereotyp som känns som vaselin i mina ögon. Jag vill se kvinnor göra reklam för motorolja och män för fläckbortagning bara för att visa att det är helt okej att ha den typen av fördelning hemma, om man vill. Reklamdirektörerna, som säkert är både kvinnor och män, bör dra ut träpluggen ur röven och våga satsa på framtiden istället för att underhålla förlegade ideal.

5 kommentarer:

Hannah sa...

Hejsan.

Läste en hel del om marknadsföring och dess psykologiska aspekt när jag studerade. Finns mängder med fakta och studier om varför reklam är utformad som den är. Det enda "reklambolagen" och företagen är intresserade av är att sälja sina produkter, vilket jag förstår att du förstår. Läs till exempel

http://www.fek.lu.se/supp/supp_download.asp?EB_iid={CBFFB5F5-EF15-462A-9358-8AD845DBD559}&id=3731&filename=FEK-00013530.pdf

Visserligen bör man vara mer källkritisk än så, men det förtydligar min poäng. Reklam i allmänhet vänder sig mot kvinnor på grund av att statistiskt sett är det dom som i första hand är konsumenter. Även "manlig" reklam vänder sig egentligen i smyg till kvinnor, inte alla kanske, men dom flesta. (Vilken kvinna vill inte ha en man med babylen hy?) dåligt exempel kanske.

Nu vill ju jag tro att det är en generationsfråga och att förändringar sker, eller kommer att ske. Men jag vet inte, vi kanske faller in i samma mönster som den äldre generationen när vi själva hamnar där.

Eh, i alla fall. Reklam som den ser ut idag kommer att fortsätta utformas på samma sätt så länge den uppfyller sitt mål. Att den målgrupp den vänder sig till ska köpa produkten. Det finns garanterat många därute som vill se det mer könsneutralt, men än så länge är det som sagt, kvinnan som gör de flesta inköpen till hemmet.

Tiderman sa...

Jag är fullt medveten om att det är kvinnor som främst är konsumenter när det gäller hemprodukter. Det är just detta som är problemet! Om reklambolagen bara hade lite mod och framåtanda gällande genusordningen, skulle de kanske kunna visa upp en bild av en man som sköter dito. Helt enkelt visa att det är ok för en man att sköta det som av könsordningen menas vara typiskt "kvinnliga sysslor". Exempel på detta är IKEA-reklamen där det faktiskt är mannen som tar hand om det gråtande barnet, något som tilldelas kvinnor i nästan alla andra reklamer.

Klart att bolagen vill sälja produkter, men jag tycker ändå att det är synd att det blir en cirkulation kring könsnormer istället för en rak väg framåt och bort från 50-talsidealen.

Förändringar sker absolut. Men det är ganska geografiskt betingat. Normer är implicit väldigt starka och svårföränderliga. Ännu långsammare går det när media, reklam, film, TV och dylikt underhåller gamla stereotyper istället för att våga ta steget mot ett mer jämställt samhälle.

Det finns mängder av bra böcker inom detta som jag läst när jag studerade sociologi och populärkultur samt genusvetenskap. Kolla upp alla Hirdmans böcker och likaså Simon Lindgrens. Det är är alltid intressant att reflektera varför reklam ser ut som den gör på ett djupare plan (inte bara med förklaringen "det funkar för profitens skull") och sedan på hur vi kan förändra det.

Tiderman sa...

Se denna Hannah om du inte redan gjort det!

http://www.youtube.com/watch?v=svpMan9cWyo&feature=related

Hannah sa...

Det är inte så att jag inte håller med dig, men sånt som jag funderar på är varför det är som det är. Om man tar reklamen som exempel, är det människan som påverkas av reklamen eller är det reklamen som påverkas av hur människan är? Ok, självklart påverkas vi av reklam, annars hade den varit helt onödig, men jag tror inte att företagen som vill sälja produkter ändrar sitt sätt att utforma reklam som redan fungerar i dagens samhälle.

Egentligen, är det inte ganska tragiskt att reklamen bör förändras för att vi ska kunna förändras? Är vi så lättpåverkade, viljelösa och hjärntvättade? Usch, det är säkert sant. Reklamen utformas ju såhär för att den fungerar, det är det som är tragiskt!

Hur ska vi göra då? Man får nog ta en titt på det förflutna och se vad som hänt i samband med stora förändringar. Eller är det kanske att utvecklingen får lov att ha sin väldigt sakta gång och våra barnbarnsbarn kanske har turen att få se en man som glatt diskar med Yes i tv-rutan.

Tiderman sa...

Jag tror att reklamen speglar vårt samhälle. Det är så man säljer förstås. Man måste tilltala en verklighet. Därför måste det man visar upp vara kopplat till den verklighet de flesta människor lever i. När sedan reklamen pumpas ut tillbaka in i samhället förstärker de stereotyper som redan finns där. Det är ju det jag menar med cirkelförlopp. Det måste till förändring överallt. Men media har en enorm makt och med makt kommer ansvar.

Vi är ganska hjärntvättade. Reklamsnuttarna är ljudmässigt komprimerade för att ljudet ska genomtränga vårt starkaste försvar och bilderna är fullproppade med effekter och färg. Allt för att det ska vara på svårt som möjligt att komma undan. Reklamsnuttarna omges också oftast av sådana tramsiga program att vi redan är helt bortdomnade när det väl dyker upp en tvättande kvinna i rutan.

Vill vi förändras måste vi förstås agera mot media. Stänga av TV´n och kasta Elle-tidningarna och börja prata med varandra och se till att vi blir mer pålästa helt enkelt.

Hoppas du tittar på föreläsningen kag länkade. Den är verkligen tänkvärd!