tag:blogger.com,1999:blog-3648506435744469308.post3706342640451557588..comments2022-03-24T08:16:57.990+01:00Comments on Tiderman - nördmamman: Reklambolagen borde skämmasTidermanhttp://www.blogger.com/profile/10073593963319773311noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3648506435744469308.post-45160206753969011292010-08-09T10:34:03.378+02:002010-08-09T10:34:03.378+02:00Jag tror att reklamen speglar vårt samhälle. Det ä...Jag tror att reklamen speglar vårt samhälle. Det är så man säljer förstås. Man måste tilltala en verklighet. Därför måste det man visar upp vara kopplat till den verklighet de flesta människor lever i. När sedan reklamen pumpas ut tillbaka in i samhället förstärker de stereotyper som redan finns där. Det är ju det jag menar med cirkelförlopp. Det måste till förändring överallt. Men media har en enorm makt och med makt kommer ansvar. <br /><br />Vi är ganska hjärntvättade. Reklamsnuttarna är ljudmässigt komprimerade för att ljudet ska genomtränga vårt starkaste försvar och bilderna är fullproppade med effekter och färg. Allt för att det ska vara på svårt som möjligt att komma undan. Reklamsnuttarna omges också oftast av sådana tramsiga program att vi redan är helt bortdomnade när det väl dyker upp en tvättande kvinna i rutan. <br /><br />Vill vi förändras måste vi förstås agera mot media. Stänga av TV´n och kasta Elle-tidningarna och börja prata med varandra och se till att vi blir mer pålästa helt enkelt. <br /><br />Hoppas du tittar på föreläsningen kag länkade. Den är verkligen tänkvärd!Tidermanhttps://www.blogger.com/profile/10073593963319773311noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3648506435744469308.post-85522600088432075902010-08-08T20:17:50.782+02:002010-08-08T20:17:50.782+02:00Det är inte så att jag inte håller med dig, men så...Det är inte så att jag inte håller med dig, men sånt som jag funderar på är varför det är som det är. Om man tar reklamen som exempel, är det människan som påverkas av reklamen eller är det reklamen som påverkas av hur människan är? Ok, självklart påverkas vi av reklam, annars hade den varit helt onödig, men jag tror inte att företagen som vill sälja produkter ändrar sitt sätt att utforma reklam som redan fungerar i dagens samhälle.<br /><br />Egentligen, är det inte ganska tragiskt att reklamen bör förändras för att vi ska kunna förändras? Är vi så lättpåverkade, viljelösa och hjärntvättade? Usch, det är säkert sant. Reklamen utformas ju såhär för att den fungerar, det är det som är tragiskt!<br /><br />Hur ska vi göra då? Man får nog ta en titt på det förflutna och se vad som hänt i samband med stora förändringar. Eller är det kanske att utvecklingen får lov att ha sin väldigt sakta gång och våra barnbarnsbarn kanske har turen att få se en man som glatt diskar med Yes i tv-rutan.Hannahhttps://www.blogger.com/profile/15936949264371613191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3648506435744469308.post-65696962751040988872010-08-08T17:54:52.928+02:002010-08-08T17:54:52.928+02:00Se denna Hannah om du inte redan gjort det!
http:...Se denna Hannah om du inte redan gjort det!<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=svpMan9cWyo&feature=relatedTidermanhttps://www.blogger.com/profile/10073593963319773311noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3648506435744469308.post-69578038501708022482010-08-08T11:56:58.202+02:002010-08-08T11:56:58.202+02:00Jag är fullt medveten om att det är kvinnor som fr...Jag är fullt medveten om att det är kvinnor som främst är konsumenter när det gäller hemprodukter. Det är just detta som är problemet! Om reklambolagen bara hade lite mod och framåtanda gällande genusordningen, skulle de kanske kunna visa upp en bild av en man som sköter dito. Helt enkelt visa att det är ok för en man att sköta det som av könsordningen menas vara typiskt "kvinnliga sysslor". Exempel på detta är IKEA-reklamen där det faktiskt är mannen som tar hand om det gråtande barnet, något som tilldelas kvinnor i nästan alla andra reklamer. <br /><br />Klart att bolagen vill sälja produkter, men jag tycker ändå att det är synd att det blir en cirkulation kring könsnormer istället för en rak väg framåt och bort från 50-talsidealen. <br /><br />Förändringar sker absolut. Men det är ganska geografiskt betingat. Normer är implicit väldigt starka och svårföränderliga. Ännu långsammare går det när media, reklam, film, TV och dylikt underhåller gamla stereotyper istället för att våga ta steget mot ett mer jämställt samhälle. <br /><br />Det finns mängder av bra böcker inom detta som jag läst när jag studerade sociologi och populärkultur samt genusvetenskap. Kolla upp alla Hirdmans böcker och likaså Simon Lindgrens. Det är är alltid intressant att reflektera varför reklam ser ut som den gör på ett djupare plan (inte bara med förklaringen "det funkar för profitens skull") och sedan på hur vi kan förändra det.Tidermanhttps://www.blogger.com/profile/10073593963319773311noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3648506435744469308.post-30944150734610386692010-08-07T22:44:54.496+02:002010-08-07T22:44:54.496+02:00Hejsan.
Läste en hel del om marknadsföring och de...Hejsan.<br /><br />Läste en hel del om marknadsföring och dess psykologiska aspekt när jag studerade. Finns mängder med fakta och studier om varför reklam är utformad som den är. Det enda "reklambolagen" och företagen är intresserade av är att sälja sina produkter, vilket jag förstår att du förstår. Läs till exempel <br /><br />http://www.fek.lu.se/supp/supp_download.asp?EB_iid={CBFFB5F5-EF15-462A-9358-8AD845DBD559}&id=3731&filename=FEK-00013530.pdf<br /><br />Visserligen bör man vara mer källkritisk än så, men det förtydligar min poäng. Reklam i allmänhet vänder sig mot kvinnor på grund av att statistiskt sett är det dom som i första hand är konsumenter. Även "manlig" reklam vänder sig egentligen i smyg till kvinnor, inte alla kanske, men dom flesta. (Vilken kvinna vill inte ha en man med babylen hy?) dåligt exempel kanske. <br /><br />Nu vill ju jag tro att det är en generationsfråga och att förändringar sker, eller kommer att ske. Men jag vet inte, vi kanske faller in i samma mönster som den äldre generationen när vi själva hamnar där.<br /><br />Eh, i alla fall. Reklam som den ser ut idag kommer att fortsätta utformas på samma sätt så länge den uppfyller sitt mål. Att den målgrupp den vänder sig till ska köpa produkten. Det finns garanterat många därute som vill se det mer könsneutralt, men än så länge är det som sagt, kvinnan som gör de flesta inköpen till hemmet.Hannahhttps://www.blogger.com/profile/15936949264371613191noreply@blogger.com