onsdag 28 juli 2010

Provokation - reaktion




Jag har ju redan tagit upp Gudruns pengabål några gånger. Jag gör det igen lite kort. Det gav den största reaktionen ever på Fi´s aktioner. Därför att folk helt enkelt blir mer provocerade av pengar som brinner än på ojämlikhet. Flera gånger har partiet kommit ut med siffror på lönegapet mellan män och kvinnor. So fucking what?!Men vad hände under "Brinn, pengar, brinn"? Till och med CBS lade sig i. Provokation!Allt handlar om stora känslor. Ledsen, glad och arg är man inte med måtta längre. Det ska vara fullt ut. Alla vrålar i TV och på film. Svennebanan sover vidare utan det. Apati i soffan. Det är fredagsmys det.

Enda sättet att få folk att reagera är därför att provocera. Det har jag fått sagt till mig när jag började som krönikör på lokala tidningen. "Skriv lite roligt och lite provocerande." Då reagerar folk. Annars går texter, bilder och andra kulturella uttryck obemärkt förbi.

Igår diskuterade vi detta här hemma. Jag påstod att jag kan skriva vad som helst på facebook och om det är tillräckligt provocerande kommer folk tycka till oavsett vad det handlar om. Jag skrev "Bildade människor knarkar inte." Jävligt elitistiskt, fördömande och onyanserat. Första mothugget kom efter 30 sekunder. Sedan skrev jag någonting torrt om vad begreppet "bildad" betyder. Lite halvsvåra ord sådär. Dryga akademikerjävel! Ännu fler reaktioner. Jag tänkte: Jag skriver att en bildad person aldrig skulle VÄLJA att ta droger, dvs. alla som väljer att ta droger är obildade. Debatten växte. Jag blev till och med versalad. Men JENNIE!!!

Låt oss säga att jag hade skrivit "Jag tycker att det är korkat att ta droger." Då hade nog ingen jävel reagerat. Kanske någon hade klickat på "gilla" eller någon kommentar att alkohol och vissa mediciner också kan räknas som droger. Sen hade det varit tyst som i graven.

Ursäkta alla ni som kommenterade om ni blev indragna i detta. Men jag tvingade er inte. Jag ville bara bevisa min tes. Jag själv reagerar precis på samma sätt när jag blir provocerad. Då känner jag någonting som får mig att agera, skälla och diskutera.

Det är ju så här min blogg fungerar också. De inlägg som provocerat folk är de som fått mest kommentarer också. Inte bara här utan också via sms, mail och samtal. Lugna och sansade diskussioner lockar ingen. Inte heller neutrala påståenden om viktiga saker. Det ska till att man river tag, sliter och bits för att folk ska engagera sig. Lite synd men det passar mig - the scream talker.

Jag tycker oavsett att det är ganska korkat att ta droger. Lika korkat som när jag själv dricker för många öl. Sen kan omständigheterna vara subjektiva.

Puss och hej!

Inga kommentarer: