torsdag 1 juli 2010

Peace and Love regerar


Nähä. Jag hade visst inte råd att vara på peace and love i år heller. Men jag har en bra anledning. Jag har precis varit i London och besökt sevärdheter och festivalen Hard Rock Calling i Hyde Park. Det är ett giltigt hinder till att inte vistas i Borlänge just för tillfället.

För fan vad Peace and Love regerar. Den festivalen har, tillsammans med exempelvis Sweden Rock, utklassat Hultsfredsfestivalen till konkurs. Det är synd i och för sig. Många minnen och nostalgi finns i Folkets Park nere vid Hulingen i småland. Men stadsfestivalen i Borlänge är fulländad. Brett artistutbud är en av grundpelarna. Här finns allt. Faktiskt. Både för den yngre ochför den äldre lyssnaren. Genrerna brer ut sig som hål i ozonlagret över festivalens spelschema. En av anledningarna till Hultsfreds fall var nog att de blev så ungdomsinriktade. De satsade mer på musik som inte lockar för sin egen skull utan mer som brus i bakgrunden för festen. Det kommer aldrig hända Peace and Love.

Jay Z skiter väl jag i men den bokningen var suverän i många andra avseenden. Han spelar ingen annanstans i närheten. Det är ett exklusivt gig. Sånt säljer. Själv lider jag för att jag missar Imperial State Electric. Men vafan. De lär man ju få se mer av framöver. Den spelningen är inte exklusiv. Däremot kanske Roky Erickson är något mer ovanligt förekommande. Det är därför värre att jag missar honom än Nicke A och co. i ISE.

Det som dock är allra, allra bäst under Peace and Love är forumdagarna. Att en festival satsar på mer djupodlade diskussioner och samhällsengagemang är beundransvärt. I år var Jan Eliasson och Yvonne Hirdman där. Helt otroligt inspirerande och kunniga människor. Glory, glory to them!

Synd är det att största delen av pöbeln på campingen säkerligen skaffar sig gonnoré och skrumplever hellre än lyssnar på Hirdman och Eliasson. Det är ju förjävligt förvisso. Reducering till apa tack vare alkohol är så fruktansvärt oattraktivt och lågklassigt. Bu och blä för dålig alkoholhantering.

Hoppas att alla som deltar i P&L har en underbar vecka och njuter till fullo av musik, gemenskap OCH KUNSKAP. Ligg runt bäst ni vill bara ni skyddar er och det är sex på LIKA VILLKOR FÖR KVINNA OCH MAN. Eller kvinna till kvinna och man till man. Ni som våldtar och behandlar människor illa på något sätt ska jag personligen sätta efter med syra. RESPEKT FRAMFÖR ALLT!

Puss och hej!

Inga kommentarer: