lördag 5 juni 2010

Falun - Bra eller anus?


Det var inte alls längesedan jag var stolt över min hemkommun. Det var för att det var noll personer som bokat plats på det chartrade tåget ner till Stockholm den 19 e juni. Inget intresse verkar finnas för kungligt trams. Tack och lov. Men nu får man ta fram skämskudden igen när skid-VM kommer till Falun.

2015 är det dags. Då brakar det loss. Jag har självfallet ingenting emot sport som aktivitet. Inte heller avskyr jag idrottsmän och sportintresserade. Det jag ställer mig emot är förstås kostnaderna för VM-jippot och ur vilken ficka slantarna skall hämtas. Det är förstås vi. Vi som bor här och betalar skatt. En skatt som betalas av alla skall förstås gynna alla kan man tycka. Det menar Rosén att det kommer göra. Skid-VM ska sätta Falun på kartan och locka hit investerare i sin tur gynnar marknaden. Det kommer ploppa upp jobb och ekonomin klimaxar efter mästerskapet. Äsch. Ta dig i brasan!

Det finns ingen säkerhet över ekonomiska prognoser. Vi har ingen aning vad som kommer hända med ekonomin efter detta. Jag tror förstås att det kommer gå käpprätt åt helvete. Jag hoppas att jag har fel, men notan för Holmenkollen (som anordnar skid-VM 2011) stannade på runt 2 MILJARDER. Falun har inga sådana pengar. Statligt stöd är uteslutet. Ur den kassan får man inte plocka till mästerskap och andra idrottstävlingar. Nej. Denna nota får Falun stå för själv. Åtminstone den största delen av den.

För inte alls länge sedan lade man ner en skola och drog in på dagisplatser. Man säger nej till kulturhus. Det finns helt enkelt inga resurser som kan ta hand om Faluns invånare. Men det är ändå dessa invånare som ska betala för att andra människor skall kunna komma hit och åka skidor och hoppa i backar. Låter inte det jävligt konstigt?

Nej. Jag tycker fanimej att det är förjävligt att anordna ett skid-VM som man egentligen inte har råd med. Att ansöka om att få anordna någonting sådant utan att räkna efter först är bland det dummaste jag hört. Falupolitikerna kan lika gärna starta upp hemsidan tomibollen.se på en gång. Självklart skall man satsa. Att gasa istället för bromsa i uppförsbacke behövs. MEN. Inte fan kan man lägga allt krut på en engångsföreteelse istället för på någonting som berikar både ekonomi och sociala förhållanden under flera år. Det går inte att satsa så stort på någonting utan att egentligen veta med säkerhet att det kommer löna sig i längden. Vi får väl se vad som får läggas ned eller beskattas för att bekosta detta ändamål. Jag skäms oavsett.

Först vård, skola och omsorg. Sedan kultur. Sen kan man anordna Skid-VM.

1 kommentar:

BeautifulLeah sa...

Det mest skrämmande tycker jag är att man i Falun nu har sänkt socialbidragsnormen med 1000 KR I MÅNADEN för alla bidragstagare,som i april var ca 1000 personer i kommunen. Vilket kommer leda till katastrofala följder och RIKTIG fattigdom,större klassskillnader osv. Jag antar att alla de pengar ska gå till VM. Faluns yta är tydligen viktigare än insidan:att dess invånare faktiskt mår bra.