onsdag 6 april 2011

Ni som kämpar för jämlikhet - uppmuntra varandra!


Det finns många människor som kämpar för jämställdhet. Vissa organiserar sig i projekt, i företag, i politiska partier eller i tidsskrifter. Andra kämpar på som enskilda individer mot klyftor, förtryck och könsmarginalisering. Vi har en lång väg att gå. Vi möter motgångar och elakheter, idioti och okunskap. Men vi får inte tappa modet. Därför måste vi uppmuntra varandra. Hylla varandra. Stötta varandra i vår agenda för ett mer jämställt samhälle. Vi är alla hjältar och vi ska också se oss själva som det.

Därför vill jag upphöja de som kämpar och har kämpat. Gudrun Schyman, Stina Sundberg, Anna Lindh, Selma Lagerlöf, Olof Palme, Tidsskriften Bang!, Ordfront Magasin, Frihet.se, Machofrabriken, Yvonne Hirdman, Jan Eliasson, Alla i F!, Ung Vänster´s studiecirkel "Feminism" och många, många fler. Jag skulle knappast kunna räkna upp alla här, för det finns inte plats. Men Ni vet ju vilka ni är. Ni som kämpar. Var stolta över er själva!

Och mina kära och underbara vänner och bekanta: Sofia Nilsson, Camilla Kärnhagen, Tina Ranaxe, Mats Ranaxe, Johan Mossberg, Leyla Abic, Madelene Petterson, Nakadai och många fler. Ni är hjältar ska ni veta. Jag älskar er alla för det ni gör.

Jen von T. Du är en jävla hjälte du med.

Det är så jävla lätt att bli bitter och bara se svart. Världen är ful och vedervärdig. Samhället är infekterat och en oerhört ogästvänlig plats för De Som Inte Gynnas Av Samhällsordningen. Ibland blir jag besviken när jag vaknar.
Besviken för att världen inte gått under än. Eller egentligen har den ju det. Rent socialt, andligt och moraliskt. Jag önskar att min existens inte färgades så av allt Det Fula. Men nu gör den det. Därför är det så skönt att veta att det finns fler som vägrar acceptera att det ser ut som det gör.

Tack för att jag slipper känna mig så ensam.

Ni som kämpar: Lyssna nu på Wiehes "En sång till modet" på direkten, ignorera prettoandan, och fortsätt med det ni gör.

Frihet framför allt.

Och ni soffliggare: Öppna ögonen för annat än TV-rutan.

Inga kommentarer: