torsdag 2 september 2010

Bilder som säger mycket

När jag gick igenom årets höstmarknad i Falun på väg hem från en fika med S, blev jag nedslagen. Jag såg en knall som sålde strumpor. En hängare hade strumpor för flickor.



Det fanns bara rosa, lila och röda strumpor. Vissa hade mönster. Fjärilar. Hjärtan. Blommor. Mjuka saker. Jag fotade en detaljstudie.



PRETTY. Söt. Fin. Mjuka färger. Mysigt. Varmt.
Det fanns också en hängare för pojkstrumpor.



Alla strumpor var hårda. Mörka färger. Mönster. Bilar. Maskiner. Tufft. Maskulint. Det fanns ljusgröna strumpor också. Men de sålde inte lika bra. På de hängarna fanns många fler par kvar, än på de andra.

Sedan såg jag en hylla på Glitter. Den hade tema "Prinsessa".



Rosetter. Glitter. Rosa. Mjukt. Gulligt. Feminint. Som om en barbiedocka spytt på väggen.

Är då detta bara klädesplagg i olika färger och mönster? Nej. De representerar en ojämlik struktur och är ingenting annat än en inskolning av den hegemona femininiteten, tillika maskuliniteten. Könsmarginaliserande indoktrinering pågår! Barn har snart inget val. Samhället förespråkar inte ett fritt val av femininitet eller maskulinitet. Inte heller dagis eller skola. Därför är det så viktigt med motvikt hos de signifikanta andra - föräldrarna. Ge barnen ett val att välja könsroll. Reflektera innan ni köper en spis, en dockvagn och en mopp till er lilla dotter. Eller en spindelmannenkostym till sonen. Jag önskar att det var så enkelt. Det gör jag verkligen. Och jag blir ledsen och nedstämd varje gång jag upptäcker hur trångt det är kring könsstereotyperna.

Därför är det skönt när man kan gå och lyssna på Micke Wiehe som sjunger om jämställdhet, åtminstone mellan klass och etnicitet.



Framför allt är det uppfriskande att lyssna till Gudrun Schyman och hennes passionerade kamp för jämlikhet mellan könen. En kamp baserad på kunskap, erfarenhet och vetenskap. (Inte manshat. Skilj på individ- och strukturnivå och LÄS VIDARE PÅ F!´S HEMSIDA)



Sedan är det underbart att Gudrun tar sig tid att prata med mig. Tack för inspirationen!

Inga kommentarer: