söndag 18 april 2010

Royalist, javisst!?

64 miljoner kronor. Många menar att det är den summan det rör sig om. Den totala kostnaden för Det Kungliga Bröllopet alltså. 64 miljoner kronor. Det är lika mycket pengar som Haitis totala årsbudget för sjukvård och omsorg.

Men det är ju en statsangelägenhet. Därför ska staten skjuta till 5 miljoner kronor också. Utöver det som hovet betalar ur egen ficka. Men visst ja. De har ju ingen egen ficka. Det är ju min ficka. Och din. Och alla andra skattebetalares. En ficka som inte är lika djup nu efter det borgerliga vanstyret.

Vilka människor är egentligen värd en fest för 64 miljoner kronor? Skulle de vara mindre gifta om de åt raggarballe med svängdörr på festen eller om de åkte EU-moppe till kyrkan iklädd utstyrslar från H&M? Att det blir ett sådant äckligt ståhej i media kring en helt vanlig jävla vigsel är så bisarrt, att det får mig att vomera av blotta tanken på all lyx och flärd som endast tillfaller toppen på pyramiden. Det är bra upprörande att dessa två människor blir behandlade som om de vore av glas, medan människor ligger utslagna på plattan några hundra meter bort från Storkyrkan där vigseln skall hållas. Där ligger de som personifierade svek. Svek mot både dem själva och svikna av samhället som misslyckats med att motarbeta utanförsskapet. Samtidigt skrider Viktoria och Daniel genom kyrkogången i skor som skulle kunna föda samhällets botten i veckor. Det gamla ståndssamhället gör sig påmint som en kronisk inflammation i ett aktivt bensår. Och det stinker och varar utan stopp.

Bröllopet med stort B (som i Bajs) kommer förvisso omsätta helt sjukt mycket pengar. Beräkningar visar att handeln kring denna stora händelse kommer omsätta ungefär 2,5 miljarder kronor. Dessutom säljer Hovet rättigheterna till repotage om Vigseln, för miljoner till skvallerpressen. Privatpersoner hyr också ut sina lägenheter till journalister och andra fanatiska royalister. Pengarna är i rullning. Då är alla nöjda och glada. Pengarna kommer därmed också rulla tillbaka in i Den Svenska Staten. Eller?

Egentligen är det inte det ekonomiska som stör mig mest. Jag hoppas att pengarna som jag lånar ut till kanske den stelaste festen ever, kommer tillbaka och gynnar de som betalat för den. Det som stör mig är ojämlika förhållanden. Och kanske främst, upprätthållandet av monarkin som statsskick. Självklart skall kärleken mellan två individer firas. Det är fenomenalt att en man utan adlig börd klöser sig in i Kungafamiljen som en ilsken katt. Men det skulle inte ens vara en diskussion som tar upp plats i media och suger energi ur debattörer om de var vanliga människor utan låtsastitel. Stackars, stackars Viktoria och Daniel som inte har chansen att själva styra sitt liv tack vare monarkin. Jag skäms över monarkin. Skäms som om jag hade skitit ner mig offentligt. För det är det monarkin är. En bajsfläck i det svenska samhället.

Därför måste jag nu älska Lars Ohly intensivt i några dagar. Han tackade nej till inbjudan att närvara vid Det heligaste bröllopet. Inte för att han inte unnade brudparet lycka och kärlek, utan för att han tyckte att deras vigsel är ett manifesterande av ett förlegat statsskick. Bra där, Lasse. Jag håller, precis som du, tummarna för republiken Sverige.

Inga kommentarer: