måndag 26 april 2010

Hej då, Alliansen

Jag har en ganska angenäm ovana. Det är att skriva låtar med politiska texter. Inte så allvarliga politiska texter, utan mer humoristiska där det drivs med både det ena och det andra. Självklart finns det ett allvar bakom men det är mest meningen att texterna ska håna och skapa menande skratt.

Låtarna i sig är kanske det enklaste du kan spela på en gitarr. Tre ackord. G-C, G-C D-C-G, D-C-G. Rytmiken är simpel. Ganska raka sextondelsvariationer. Du ska få in så många ord du kan på kortast möjliga tid helt enkelt. Lite grann som om du står framför Reinfeldt och skäller ut honom. Rätt in i hans ytligt snälla ögon som egentligen döljer den renaste ondskan.

För ett par dagar sedan fick jag inspiration. Det räckte med att jag såg Anders Borg på TV. Jag lyssnade inte ens på vad han sa. Jag kände bara att jag från botten av min själ avskydde hans uppsyn och borgerliga energi. "Det bara måste bli en rödgrön seger", tänkte jag. Därför ville jag passa på att skriva en avskedssång till Alliansen. Det säger jag bara...så mycket har jag inte skrattat åt mig själv i all min politiska ilska. Och se. Självdistans är en bra källa till skapandekraft!

To Freddie, Andy, Charles and Johnny

Hey there Freddie won´t you step on down, won´t you step on down and take a look on those who you´re controlling.
They´re not what you think
Hey there Freddie won´t you open your eyes, won´t you open your eyes and you will see, that you were wrong ´bout the people below.
They are kind of like you, only smarter
They are kind of like you but they care about each other

Solo H!!!

Hey there Andy what´s inside your head or is it only a shelf for your pony tail
You know numbers, but they aren´t humans.
Het there Andy did you think this through? Did you think about the things that your mad mind would do?
People are standing, they want your resignation
They want you out of your power position
Now you need to leave your neoliberal mission

Solo S, upp i läge!!!

Hey there Charles, you conservative man, you are a small minded man who keeps his nose in the ass of USA
The high God of war
And ol´Johnny B with his military grade, he has a smile on his face and it´s not for your sake, no, he is planning to put profit over people
They all got to go so we can cover their trace
So we can care about each other no matter what class or race!

(Jag tyckte att kommentarer om Maud hade varit överflödiga.)

Inga kommentarer: