fredag 26 februari 2010

In the head of a scream talker?

Ja, vad betyder egentligen rubriken "In the head of a scream talker"? Uttrycket är min sambos namn på mig. Skrikprataren. Han gav mig det när vi pluggade tillsammans och jag bara satt och kastade ur mig åsikter med hög samtalsvolym. Det känns då som det är helt rätt namn för min blogg eftersom jag har åsikter, ofta högljudda sådana, om det mesta.
Det var ju faktiskt inte alls längesedan jag yttrade mig mot blogghysterin. Jag ansåg att de flesta bloggar bara var uttryck för det egna jagets hybris. Det tycker jag fortfarande. Det finns så mycket skräp i bloggvärlden. Med skräp menar jag förstås sådant som inte intresserar mig det minsta, även om det intresserar andra. Sådant som mode, kändisbevakning, tramskulturyttringar och enskilda människors vardagsliv lämnar jag till andra att kommentera och blogga om. Den här bloggen kommer inte handla om mitt privatliv. Jag tänker inte ens lämna ut mitt fulla namn här (även om det lätt kan uppsökas förstås). Det intresserar mig inte att berätta vad jag har sysselsatt mig med varje dag. Jag kommer inte skriva saker som: "Vaknade sent idag så jag hann inte fundera igenom min outfit. Då valde jag något som ständigt fungerar i de flesta modeklimat...", "Idag ska jag äta lax." eller "Allt om Kronprinsessans bröllop, jag har hela listan". Vill ni läsa om sådant får ni vända er till andra.
Förmodligen kommer jag inte ens att uppdatera min blogg varje dag. Den uppdaterar jag när jag tycker jag har något relevant att skriva om, ur min synvinkel förstås. Kanske har även jag fått en smula hybris. Det må så vara. Jag älskar ju att skriva OCH att tycka till om det mesta. Min blogg blir nog mer en kanal där min kärlek till ordet och ickekränkande yttrandefrihet får utlopp. Dock kan ibland överdriven politisk korrekthet vara ett hinder för ett fritt och kreativt författarskap. Det kan nog hända att jag kommer vara rejält provocerande också. Mest för att röra om i den apatiska grytan lite.

Jag vet ju att jag åtminstone har en del läsare som anmält sig frivilliga till att ta del av det jag skriver. Tack för det!

Inga kommentarer: