fredag 26 februari 2010

En plattbröstad lesbian?

"Med tanke på hur könlös du ser ut lär inte du få mycket k*k du heller. Skulle inte förvåna ett dugg om du gillar att lapa f*tta/sn*ppa i stället för att få rejäla doningar i dig. Korthåriga plattbröstade tjejer brukar föredra att spela i samma lag."
Mitt första möte med Gustaf - författaren till detta intellektuella inlägg, var när han på ett sportforum uttryckte både kvinnoförakt och böghat. Jag är inte den som då sitter på min stol och upprörs i det tysta. Självklart anmärkte jag på dessa vridna åsikter. Inte med personangrepp och utseendekommentarer, utan med förfrågningar om och analyser av vad stackars Gustaf kan ha varit med om för att odla sådant hat. kanske har han blivit ratad av kvinnor i hela hans liv och då blivit allt mindre som människa, stackarn.
Hans första angrepp på mig var ungefär: "Typiskt gnälliga kärringar att kommentera sådär. Inte undra på att man inte vill anställa kvinnor på chefsposter om de bara snackar känslor hela tiden. Har du lingonveckan eller? Det verkar nästan så." Detta inlägg besvarade jag bara med "You have no power here Gustaf" Sedan hörde jag inte mer från honom. Igår diskuterade jag med en annan man, tillhörande samma typ som Gustaf - kvinnohatare och anti-intellektuella män som inte kan ta att en kvinna står över honom både i bildning och i karaktär. Då dök Gustaf upp igen med just det inlägget som jag ordagrant citerade i början.
Det är förstås enkelt att avfärda sådant som uppmärksamhetssökeri av imbecilla folkölsrapande dårar med chipssmulor på tröjan och handen innanför byxlinningen varje lördag framför "Tipsextra". Men Gustaf personligen bryr jag mig inte i det minsta. Anledningen till att jag ville ta upp det här är att Gustaf är ett tydligt exempel på hur könsstereotypa normer påverkar människors uppfattning om andra så till den milda grad att de blir ödmjukhetskastrerade. Det finns mycket implicit i Gustafs inlägg som visar upp detta. För det första har han en bestämd uppfattning om vad "könslös" är. Det är alltså kvinnor med kort hår och platta bröst. Det är också en kvinna som direkt ställer sig utanför Barbienormen till förmån för ett uttryck som är utövat av en minoritet i jämförelse. En sådan kvinna kan ju ingen man vilja knulla. Därför har alltså jag blivit tvungen att "lapa fitta". Detta ska då vara det värsta som skulle kunna hända en kvinna, menar Gustaf. För de flesta kvinnor längtar mest av allt efter "rejäla doningar". Skulle jag dock ha fått smaka på en sådan skulle jag varit glad och positiv till hans kvinnoförtryck och inte alls reagerat på hur pojkar som han behandlar kvinnor.
Under mitt snart 30-åriga liv har jag mött många män som Gustaf. Män som inte kan ta en kvinnas överlägsenhet. Ibland kan det till och med räcka att kvinnan i fråga är jämställd med den lille mannen. De reagerar då utifrån rådande könsnorm att det inte är kvinnligt att uttrycka sig med en hög språklig nivå eller med sådana ytliga medel som kort hår. Det är där de slår. På kvinnligheten. För alla vill väl passa in och gör man inte det blir man ledsen och förtvivlad om någon berättar för en att man står utanför klippdockan för vad kvinnlighet är. Det är då tur att det finns så många underbara män som visar motsatsen och respekterar kvinnor som jämlikar. För vart existerar egentligen könsnormen? I lagboken eller i människors föreställningsvärld som påverkas av fördummningskultur och tramsblaskor?

Inga kommentarer: